Numer 112

images

W środę 10 kwietnia 2013r. Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przejęło obsługę zgłoszeń numeru alarmowego 112 z powiatu ostrzeszowskiego.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia. Aby zarządzanie alarmowe przebiegało sprawnie i efektywnie, system został zbudowany w oparciu o nowoczesne technologie teleinformatyczne, zapewniające wysoką jakość połączeń.

Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu zintegrowane jest z platformą informatyczną wspólną dla wszystkich ośrodków regionalnych powiadamiania ratunkowego w Polsce. Umożliwia to przekazywanie informacji o zdarzeniu do służb ratowniczych znajdujących się najbliżej miejsca wypadku. Numer 112 obsługiwany jest przez kilkudziesięciu wysoce wykwalifikowanych operatorów, którzy dysponują nowoczesnymi mapami cyfrowymi, umożliwiającymi szybką lokalizację osoby zgłaszającej zdarzenie. Wszyscy operatorzy znają języki obce i są przygotowani do przyjmowania zgłoszeń od obcokrajowców. W sytuacji wymagającej interwencji operatorzy przekazują zgłoszenie dyspozytorom  pogotowia, policji lub straży pożarnej. Około 5 procent zgłoszeń przekierowywanych jest również do służb pomocniczych, takich jak: Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich, czy Enea. Według statystyk 75% wszystkich połączeń na numery alarmowe to pomyłki, telefony głuche lub niezasadne – interwencji służb wymaga zaledwie co czwarte połączenie. Bardzo ważną funkcją Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest więc weryfikacja i selekcja zgłoszeń.

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 należy pamiętać, że niezasadne zgłoszenia blokują linię osobom, które mogą w danej chwili wymagać pomocy. Średni czas odbioru zgłoszenia wynosi około 10 sekund, wliczając w to siedmiosekundową zapowiedź na centrali telefonicznej („Wojewódzkie Centrum Powiadamiania ratunkowego Poznań, proszę czekać”). Po uzyskaniu połączenia z operatorem należy krótko opisać zaistniałą sytuację, podać swoje imię i nazwisko oraz dokładne miejsce zdarzenia. Trzeba pamiętać, aby nie rozłączyć się do czasu wyraźnego polecenia od operatora, gdyż może on chcieć zadać dodatkowe pytania lub  przekazać instrukcje dalszego postępowania. Dobrze jest również nie blokować telefonu, z którego się dzwoniło, gdyż operator może próbować skontaktować się z osobą zgłaszającą zdarzenie w celu weryfikacji informacji. 

Comments are closed.